CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 15, 2011

Zaman Muda Remaja


Berdekatan dengan tempat saya bekerja terdapat satu IPTS yang menawarkan science based courses. Melihat kebanyakan adik-adik muslimah kita ke kelas umpama melihat wanita kerjaya ke tempat kerja. Pakaian dan 'make-up'nya kalah lecturer.

Zaman muda memang sekali, mungkin itu peluang yang mereka rasakan untuk melaram sakan. Tapi hakikatnya zaman muda yang sekali itulah akan 'ditanya' berkali-kali oleh Allah saat pertemuan dengan-Nya nanti..



Zaman muda remajalah Iman diduga sepenuhnya. Jika pengisian Iman pun amat jarang atau hampir tiada langsung, bagaimana mehnah tribulasi dunia yang kian mencabar ini dapat ditangkis?



Saya terkejut betul dengan adegan salah seorang remaja perempuan di sebuah kedai makan berhampiran. Untuk mengucapkan selamat tinggal, pipinya dirapatkan ke muka kawan lelakinya sambil mengucapkan "I miss you!". Allahu Akbar!



Jika sesama perempuan, perbuatan tersebut pasti halal, tanda ukhuwwah benar-benar mantap. Tapi yang berlainan jantina, na'uzubillah... Remaja ini putera-puteri muslim muslimah kita. Didikan agama yang rapuh adalah punca utama segala barah sosial dan gejatan akhlak yang berlaku. Sifat malu sudah semakin pudar, hilang ditelan zaman.



Yang pasti, dunia anak-anak kita pada masa hadapan lebih mencabar untuk diharungi. Budaya hedonism dan hiburan ada di mana-mana. Yang 'hitam' dan 'kelabu' sudah dipandang 'putih'. Dosa dan maksiat dianggap perkara biasa dan tidak perlu rasa bersalah.





Didikan anak-anak bermula dari rumah... Dicorakkan oleh ibu bapa yang faham dan mengamalkan agama. Basic perlu kuat. Insya-Allah, ke mana dan di mana pun anak-anak ini berada, agama menjadi pembenteng dan penguat peribadi.







0 comments: