CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 30, 2010

Hebatnya Anugerah Otak..




Otak manusia merupakan satu organ yang sangat hebat, di mana ia berupaya menyesuaikan diri dan berkembang serta membentuk neuron-neuron baru sepanjang hayat. Otak memantau dan mengawal segala aktiviti jasad, juga berfungsi sebagai tempat simpanan perasaan, memori dan emosi.


Allahu Akbar! Begitu kompleks nya anugerah minda dan otak…


· Otak manusia berupaya menyimpan maklumat 5 kali ganda berbanding encyclopedia. Subhanallah..
· Otak terdiri daripada lebih 100 billion sel saraf yang ‘membentuk’ siapa diri kita (melalui terzahirnya perasaan dan emosi seseorang bermula dari minda)
· Otak manusia mempunyai berat sekitar 3 pounds /1.36 kg.
· Mempunyai salur darah sepanjang 100,000 batu / 160,900 km (jika jumlahnya disusun secara bersambung). Subhanallah!
· Secara kasarnya otak terdiri daripada 80% air (unsur utama binaan sel juga terdiri daripada 80% air)
· Organ ini menggunakan hampir 20% sumber tenaga daripada sistem badan.
· Saiz otak bayi akan membesar 3 kali ganda sepanjang tahun pertama kelahirannya. Pertumbuhan sel-sel otak mencapai saiz penuh sekitar berumur 6 tahun.
· Otak lebih aktif berfungsi pada waktu malam. Sewaktu kita tidur, otak semakin ligat menjalankan fungsi seperti membaiki sel dan kulit yang telah mati serta menyusun atur semula segala maklumat di dalam memori. Kebiasaannya, kita mempunyai lebih kurang 5 mimpi setiap malam.




· Makanan yang penting untuk menjaga kesihatan otak adalah seperti:
- Omega-3: Dapat menjauhkan sifat pelupa dan menajamkan minda.
- Makanan yang mempunyai vitamin C: Meransang keupayaan minda.
- Kafein (dalam jumpah yang sederhana): Meningkatkan konsentrasi.
- Vitamin K (dalam brokoli): Menajamkan fugsi berfikir.
- Vitamin E: Mengelakkan pengurangan memori.
- Magnesium: Melindungi otak dan saraf-saraf yang saling berhubung.
- Folate: Bagus untuk pertumbuhan sel-sel otak.





· Setiap hari kita kehilangan 100,000 sel otak (apoptosis), namun terdapat beberapa cara untuk merangsang otak, membaikpulih fungsinya serta mencegah daripada nyanyuk:
- Latih otak untuk sentiasa membaca, terutamanya Al-Quran.
- Belajar bahasa asing.
- Permainan menguji minda seperti Sudoku, Scrabble, teka silang kata.
- Mengasah skill intellectual.
· Neuron akan sentiasa berkembang sepanjang kehidupan, oleh sebab itu kita harus sentiasa ‘mengilap’ ransangan dan fungsi otak.. (Baca: 70 cara untuk meningkatkan kehebatan ransangan minda: http://www.mindpowernews.com/BrainPower.htm)








Thursday, December 23, 2010

Breakfast ~ Penting Ke?




Saya tertarik membaca 1 hasil kajian terbaru (2010) yang menyatakan tabiat meninggalkan sarapan pagi boleh meningkatkan risiko penyakit jantung.


Kajian selama 20 tahun yang melibatkan 2,184 peserta menunjukkan mereka yang tidak bersarapan dan terus ke tempat kerja dengan perut yang kosong berisiko untuk mendapat:


· Obesiti
· Peningkatan paras cholesterol
· Pertambahan lemak di sekeliling pinggang
· Tanpa bersarapan, level insulin yang dirembeskan menjadi semakin tinggi, seterusnya meningkatkan risiko diabetes.





Sebab utama kita perlu menjamah sarapan pagi:


· Sarapan boleh meningkatkan metabolism badan. Menjamah walaupun sedikit roti/ bun adalah lebih baik dari meninggalkan terus makan pagi.
· Peningkatan metabolism badan berupaya mencegah kenaikan berat badan.
· Tidak bersarapan menyebabkan badan kita mula menyimpan lemak.
· Sarapan juga melancarkan system pencernaan.
· Mencerdaskan daya ingatan, tumpuan, dan sistem pertahanan badan (immunity).

Jika berpuasa, makan sahur adalah sunat muakkad yang paling ditekankan oleh Rasulullah s.a.w. Betapa pentingnya anjuran ini, maka bersahur atau bersarapanlah sesuainya…

Wednesday, December 8, 2010

Hijrah...



Subhanallah…

Cepatnya masa berlalu.. Telah tiba tahun baru 1432H dan akan hadir tahun baru 2011M kurang sebulan lagi. Bermakna semakin singkat tempoh menumpang di dunia ini.. dan makin hampir tempoh tinggal keseorangan di alam kubur.. makin rapat saat kepanasan menunggu hisab.. juga bertambah dekatnya diri ini dengan syurga atau neraka… Allahu Akbar!

Mengimbas kisah Hijrah… Untuk menyelamatkan Iman dan Islam, Rasulullah s.a.w. dan para sahabat sanggup meninggalkan tanah air tercinta, segala harta kemewahan di Mekah dan saudara2 terdekat yang amat disayangi, menuju ke daerah asing di Madinah tanpa mengetahui untung nasib menumpang di sana. Hijrah hanya kerana Allah, kerana ingin menyelamatkan Iman dan memperjuangkan Islam agar terus berkembang membina tamadun.



Islam berkembang menguasai 2/3 dunia bermula dengan perit jerih pengorbanan Rasulullah s.a.w., dengan tertumpahnya darah para syuhada, serta dengan mantapnya iman para mujahidin.. seawal 1 hijrah yang lalu..

Kini selepas 1,432 tahun berlalu, masih berkobarkah semangat jihad Rasulullah dan para mujahidin terdahulu dalam sanubari kita? Masih terkesankah kita akan darah-darah yang tumpah membasahi bumi demi memperjuangkan Islam? Kisah perjuangan agung demi memartabatkan Islam…

Kini.. ketandusan nilai tauhid, akidah, ibadah, akhlak dan segala-galanya tentang Islam semakin berleluasa. Nilai dunia menjadi ‘mahal’ dan akhirat pula semakin ‘murah’ nilainya. Kerana nilai dunia yang ‘mahal’, ramai manusia mengejar apa yang ada pada dunia ini.. padahal hakikatnya hanya sementara tak berharga! Nilai akhirat (dan syurga) menjadi semakin ‘murah’.. maka tinggallah Islam hanya pada nama. Tiada taqwa dan iman menghiasi hakikat Islam…

Allahu Akbar! Kita dimuliakan kerana Islam. Jika tidak diamalkan syiar Islam ini, tidak dihiasinya dengan iman dan taqwa.. maka layakkah kita menghuni taman-taman syurga kelak? Yang wajib laksanakanlah.. solat, puasa, zakat, etc. Yang haram tinggalkanlah... Arak, rokok dan dadah adalah contoh mudah. Yang sunat perbanyakkanlah, agar kita semakin ‘disayangi’ Allah… Quran pastikan sentiasa dibaca dan difahami, hiasi solat dengan solat sunat dan qiamullail, berakhlaq dengan akhlaq Islam, etc. Dan sewajarnya sesuatu yang makruh dan harus, diteliti sebaik mungkin agar segala amal dan tindakan sentiasa bersesuaian dengan iman…

Maka di sinilah erti hijrah.. Hijrah untuk memantapkan iman menghiasi Islam kita.. menjaga syariah, ibadah, akhlak, mu’amalah, budi dan adab. Menjadi hamba yang disenangi Allah, menjadi anak yang menyejukkan mata dan hati ibu bapa, menjadi orang yang membahagiakan pasangan + saudara + teman dan orang di sekelilingnya. Hijrah perlukan pengorbanan… Mohon pada Allah untuk diberi kekuatan agar terus istiqamah melalui jalan ini…

Ya Allah… mudahkanlah…

Friday, December 3, 2010

Proud To Be Muslim

Saturday, October 23, 2010

Kita, Bumi, Matahari, Galaksi dan Alam Semesta...







Bumi




Subhanallah... bumi umpama 'habuk' di sisi matahari. Apatah lagi jika dibandingkan kedudukan bumi (dan kita!!) dalam galaksi bima sakti dan seluruh alam semesta ini.. ~ Allahu Akbar!

Lantas ‘di manakah’ kita di sisi Allah Ta’ala? None! Tapi kerana kasih sayang dan belas kasihan-Nya… infiniti nikmat dilimpahkan buat kita, doa kita didengari, permintaan kita dikabulkan, dosa-dosa kita diampunkan, bahkan terlalu amat baik terhadap kita sebagai HAMBA yang menumpang seketika di bumi ini ~ umpama microorganisme yang tak ternampak jika dibandingkan seluruh keluasan alam semesta ini…

Allahu Akbar!

Bandingkan kebesaran Allah dengan diri kita sendiri... bayangkan dengan perbandingan ukuran alam semesta... Jika kita menyedari betapa perbezaan kebesaran Allah dengan diri kita, masihkah ada ruang untuk tidak taat kepada-Nya?

Untuk lebih mudah membayangkan kekuasaan Allah, teliti fakta-fakta berikut:

Apabila diskalakan dengan diameter bumi = 0.01 cm (= besar 1 butir gandum), maka:

1. Diameter matahari = 1 cm

2. Jarak matahari - bumi = 1 meter

3. Jarak matahari - bintang terdekat (Alpha Century) = 220 mile = 350 km (yang bersamaan dengan jarak Kuala Lumpur ke Johor Bahru)

4. Solar System kita berada di pinggir galaksi Bima Sakti (Milky Way), yang terdiri dari ratusan ribu juta bintang ~ bayangkan pula berapa ukuran galaksi Bima Sakti kita?

5. Kita tahu bahawa alam semesta ini terdiri dari ratusan ribu juta galaksi, bayangkan ukuran alam semesta ini dengan menggunakan kemampuan otak kita (?! ~ tak terlangkau dek fikiran)

6. Dengan demikian kita sedar bahawa alam semesta ini memiliki massa yg sedemikian besar (amat2 besar sekali)… Bahkan jika difikir-fikirkan… umpama ada tiang yang menahan alam semesta sehingga tidak jatuh berselerakan. Akan tetapi, yang pastinya memang tiada tiang yang menongkah langit dan seluruh keluasan alam semesta ini…


[Qur'an, 13:2]: "Allah-lah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu."

[Qur'an, 17:44]: “Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tiada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.

[Qur'an, 2:255): "Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. “Kursi" Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."



Wednesday, October 20, 2010

Sutera Kasih Ilahi


Sutera Kasih Ilahi Rabbi yang mendamaikan kalbuku...

Saturday, August 14, 2010

Bonus Ramadhan




Ramadhan Al-Mubarak.. Padanya tersedia tawaran bonus yang amat luar biasa... Mana ada jualan mega di dunia nie yang boleh sediakan bonus 'beli 1 dapat 70/ 700?'

Subhanallah... Tapi pada Ramadhan, tersedia special bonus tue buat kita...

Jika Ramadhan pun tak terasa apa-apa, tepuk dada tanyalah hati.. tahap mana iman saya sekarang...?


Ramadhan...




Abu Huraira related that the Prophet said: Allah the Majestic and Exalted said: "Every deed of man will receive ten to 700 times reward, except Siyam (fasting), for it is for Me and I shall reward it (as I like). There are two occasions of joy for one who fasts: one when he breaks the fast and the other when he will meet his Lord" (Muslim).

Abu Huraira related that Rasulullah said: Many people who fast get nothing from their fast except hunger and thirst, and many people who pray at night get nothing from it except wakefulness (Darimi).






Friday, August 13, 2010

Ihya' Ramadhan

Ihya’ Ramadhan

Mohon dijaga hati, dikuatkan iman, diistiqamahkan amalan…

Berlumba-lumbalah kita untuk menghidupkan Ramadhan dengan ibadah…

1. Tidur awal seusai solat tarawih untuk bangun berqiamullail. Kurangkan aktiviti menonton tv/ aktiviti yang kurang bermanfaat.

2. Hidupkan malam dengan berqiamullail, tadabbur Al-Quran, berzikir dan bermuhasabah.

Bagi wanita yang ‘bercuti’, elok andai dapat bangun bersama. Boleh pilih untuk melakukan beberapa ibadah, antaranya berzikir/ buka tafsir dan fahami maksud Al-Quran/ tonton siaran langsung solat tarawih dari Masjidil Haram (Ramadhan 2010: sekitar jam 2.22 – 3.50 am waktu Malaysia/ 9.22 – 10.50 pm waktu Mekah). Buka tafsir dan fahami maksudnya ketika Imam membaca bacaan. Cuma sejam setengah dah dapat habiskan 1 juzu’.

3. Solat fardhu secara berjemaah semampu yang mungkin.

4. Lazimi dengan solat-solat sunat selepas solat fardhu, solat dhuha, hajat, etc.

5. Hidupkan hari bersama Al-Quran. Fokus untuk bacaan beserta memahami makna. Letakkan target. Niatkan juga pahalanya untuk orang-orang kita sayangi yang telah kembali ke rahmatullah, juga untuk muslimin dan muslimat lainnya.

6. Bersedekah secara istiqamah.

7. Bermanis muka, senyum dan tenang… Cuba untuk tidak menyakiti hati orang lain.

8. Niat untuk membuat kebajikan sebanyak mungkin. Lakukan. Kerja-kerja seharian/ membantu orang lain juga turut dikira ibadah yang dilipatgandakan pahalanya.

9. Banyakkan berdoa ketika berpuasa dan berbuka puasa (antara waktu mustajab doa).

Sentiasa berdoa untuk istiqamah dengan amalan sepanjang Ramadhan. Moga-moga medan tarbiyah ini berjaya melunakkan hati buat bekalan 11 bulan mendatang…

10. Beriktikaf pada 10 malam terakhir Ramadhan (sekiranya mampu) atau hidupkan 10 terakhir Ramadhan lebih sedikit dari malam-malam yang lain.

11. Mulakan dan akhiri sepanjang hari dengan niat yang ikhlas, amalan yang baik-baik, yakin dan berserah kepada Allah… Mohon kebahagiaan di sini dan disatukan di syurga bersama kaum keluarga, saudara dan teman…

“Jagalah hati kami untuk sentiasa ikhlas dan rindu kepada-Mu, Ya Rabb…”

Andaikan Ramadhan ini yang terakhir buat kita…

Seorang pesakit cancer stage IV yang diberitahu oleh doktor bahawa dia cuma mampu hidup untuk beberapa bulan sahaja, pasti tidak lena tidur memikirkan bagaimana permulaan hidupnya di alam barzakh kelak.

Cukupkah amalan? Diazabkah aku di alam kubur nanti? Siapa penemanku tika keseorangan??

Orang yang cuma menunggu waktu ajalnya tiba, pasti memenuhkan segenap ruang masanya dengan ibadah. Tak sempat nak fikir benda lain. Kerja, makan, minum, mandi, hatta tidur pun sebolehnya semua mahu diniatkan ibadah. Apatah lagi dengan solat fardhu, solat-solat sunat, bacaan Al-Quran, bersedekah, qiamullail, berzikir, etc.

Rasa macam tak cukup masa je untuk beribadah, menambah neraca timbangan pahala gara-gara ketakutan. Baru tersedar, rupanya dah terlalu lama diulit kelalaian selama berpuluh tahun hidup di dunia…

M... begitu jadinya andai kita tahu bila saat kematian kita…

Jadi andaikan saja Ramadhan kali ini adalah Ramadhan terakhir buat kita!

La Haula wala Quwwata illa Billah…




Bulan tarbiyyah yang penuh dengan keberkatan, gandaan pahala berlipat kali ganda, bulan kasih sayang Allah melimpah ruah, bulan keampunan dan dilepaskan dari azab neraka…

Daripada Abu Hurairah r.a: Telah bersabda Rasulullah saw, "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan menghidupkannya dengan penuh keimanan dan ketaatan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu, dan sesiapa yang menghidupkan malam 'Lailatul Qadar' dengan penuh keimanan dan ketaatan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu". (HR Tarmizi).

Andai ini Ramadhan yang terakhir buat saya dan anda… mari bersama kita lakukan yang terbaik pada Ramadhan kali ini…

Cetuskan niat dan tanamkan azam, gerakkan usaha bangunkan jiwa!

“Ya Allah… permudahkanlah hamba-hambaMu ini… Kami mencari Redha-Mu semata, Ya Allah… Betulkanlah niat kami, bantuilah usaha kami… agar Madrasah Ramadhan kali ini benar-benar dapat mendidik jiwa kehambaan kami… mencari Redha dan cinta-Mu, mengharap diampunkan dosa-dosa yang membaluti diri sejak sekian lama… menagih simpati agar Engkau ‘memandang’ diri yang hina ini, yang tak punya sesuatu melainkan pinjaman dari-Mu semata… Bantuilah kami untuk sentiasa hampir dengan-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pengasih…”

Wednesday, August 11, 2010

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...



"Wahai orang yang beriman ! diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang - orang sebelum kamu , mudah-mudahan kamu bertaqwa" [Surah al Baqarah:183]



Ahlan wa sahlan medan tarbiyyah yang dinanti…


Moga natijah TAQWA yang dicari subur mekar buat hati-hati yang merindu…



~ Prof. Doktor Wahbah az Zuhaili ketika menafsirkan ayat 183 tersebut (dalam Tafsir al Munir) menyebut bahawa ibadah puasa melahirkan ketaqwaan kepada Allah swt melalui beberapa faktor :

1. Puasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka. Lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah (seseorang boleh makan lalu berpura – pura lapar di hadapan manusia tetapi tidak dihadapan Allah. Justeru Allah Taala adalah Tuhan Yang Maha Mengetahui).

2. Mengekang keterlanjuran syahwah dan meringankan pengaruh serta penguasaannya (lantaran puasa melemahkan gelora nafsu).

3. Mencetus naluri yang peka (sensitive) dan bersifat belas simpati terhadap insan yang lain (lapar sewaktu berpuasa adalah mengingatkan kita kepada mereka yang miskin dan tidak bernasib baik).

4. Ibadah puasa memahamkan kita pengertian persamaan kedudukan taraf orang–orang kaya dan miskin (kita adalah sama di sisi Allah Taala).

5. Meletakkan kehidupan insan dan pengurusannya di atas sistem (yang benar dan menepati fitrah) dan mendisiplinkannya.

6. Memulihkan struktur dalaman tubuh, menguatkan kesihatan dan membebaskan jasad dari sebarang unsur yang memudharatkan jasad. ~ pmram.org



Sabda Nabi saw : “Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkatan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan Dia membangga-banggakanmu kepada malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Karena orang-orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini.



RAMADHAN KAREEM....




Sunday, August 1, 2010

Tahniah HaFYS!



Tahniah buat ‘HaFYS’, mesin RT-PCR (Real Time-Polymerase Chain Reaction) hasil penyelidikan Institut Penyelidikan Produk Halal (IPPH), UPM di bawah seliaan Prof Dr Yaakob Che Man dan Prof Madya Dr Shuhaimi Mustafa.

HaFYS (Halal Verification System) mempunyai rantaian primer dan probe khusus untuk mengesan DNA khinzir walaupun dalam kuantiti yang sangat sedikit. Berbeza dengan prosedur PCR biasa yang memakan masa beberapa jam (6-54 jam), HaFYS hanya memerlukan 1 jam sahaja! Mudah dan cepat, cuma letakkan sampel untuk dianalisis.

Tidak seperti beberapa tahun lepas sewaktu kami masih menuntut di UIA (Food Biotech) dahulu, penggunaan PCR untuk produk halal masih di peringkat permulaan. Perlu mengkaji dan mencari primer dan probe yang sesuai, perlu beberapa step untuk mengoptimizekan PCR tersebut, perlu teknik yang sesuai untuk mengekstrak DNA dari sampel, bahkan beberapa prosedur yang agak merumitkan.

Isu demi isu yang timbul berkaitan makanan halal menjadikan real-time PCR sebagai teknik pengesanan yang paling sesuai, cepat dan tepat. Tahniah HaFYS!