CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 5, 2011

Ceria dalam Dugaan


Satu hari di farmasi, saya bersembang dan melayan dua orang kanak-kanak berumur 4 dan 7 tahun. Abang dan adik perempuannya. Si adik berada dalam baby stroller dan kerusi saya membelakanginya.



Si abang agak pendiam, si adik pula petah berbicara, suka gelak ketawa dan tidak malu-malu berbicara dengan orang dewasa. Confident dan ceria.




Lantas saya mengusik, "Eh, dah besar pun masih duduk dalam stroller yea...! Malu la... Bangun, jom akak bawa jalan.." Cuma mengacah, memberikan ruang untuk dia turun.


Si kecil tersebut masih senyum-senyum. Bicaranya menceritakan itu dan ini.


Sejurus kemudian, bapanya datang selepas mengambil ubat di kaunter farmasi. Mungkin mendengar pertanyaan saya, lantas dia menjawab: "O... memang si adik ni kena dibawa dengan kereta sorong bayi nie..."


"Sakit kaki, yea?" Pintas saya.


"Tak, bukan sakit kaki. Memang macam nie" Jawabnya sambil memusingkan stroller tersebut mengadap saya dan membuka selimut yang menutupi bahagian bawah badan anak kecilnya itu.


Masya Allah.. Tetiba air mata cepat je bergenang di kelopak mata.

Adik kecil yang berumur 3 tahun ini dilahirkan tanpa kedua-dua belah kaki. Abdomennya lengkap, cuma berakhir di paras pinggul.

Allahu Akbar... Terasa bersalah kerana 'mengusik'nya supaya turun dari stroller tersebut.


Sayu dan insaf...


Si kecil kemudian bercerita, ada masanya si abang mengusik melarikan barang-barang mainannya. Tapi katanya, dia tak mampu untuk mengejar...


Saya cuba tersenyum dan kemudian mengalihkan wajah ke arah lain, bergenang air mata simpati kerana empati. Ya Allah... Tabahkanlah adik ini pada masa depannya kelak...



Kawan saya juga bercerita pengalaman yang sama. Ketika seorang kanak-kanak perempuan diminta menimbang berat sebelum membuat sebarang pemeriksaan, bapanya bertanya: "Dr, nak timbang semua ke?"



Kawan saya kehairanan. Apa maksud 'timbang semua'? Ye la... tak kan nak tanggalkan baju pulak... mesti la timbang semua...


Si bapa mengangkat kain anak perempuannya ~ terlihat sepasang kaki palsu berdiri tegak menggantikan kakinya yang memang tiada sejak lahir.


Allah... bergenang air matanya....







Saya teringat pada video Nick Vujicic yang pernah saya tonton. Tanpa kaki dan tangan. Walaupun cuma bergantung pada apa yang 'tertinggal' (a.k.a badan dan kepala), dia tetap ceria dan bersemangat untuk hidup, bahkan mampu menjadi pakar motivasi!!



Allahu Akbar... Segala yang terjadi pasti ada hikmahnya. Untuk kita renungi kisah mereka serta jadikan peringatan dan motivasi ~ gunakan semua anggota yang 'diberi pinjam' untuk tujuan kebaikan. Jika ditarik nikmat ini, mampukah kita menghadapinya?


0 comments: