CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 10, 2011

Murahkanlah Doa Kita

Situasi 1: Kita berada di atas kereta dan terpandang seorang pakcik tua membawa beca penuh kepenatan. Di seberang jalan, seorang makcik tua menyapu dan mengutip sampah sambil mengelap peluhnya. Kita hanya memandang dan kereta pun berlalu.

Situasi 2: Kawan di pejabat menceritakan masalah ibunya yang ditimpa strok dan lumpuh separuh badan. Kita mendengar penuh prihatin. Pulang dari tempat kerja, lupa terus.

Situasi 3: Ketika menonton TV di rumah, berita memaparkan kekejaman rejim Israel terhadap umat Islam di Palestin. Kita hanya mendengar dan mengubah saluran TV.

Untuk ketiga-tiga contoh situasi di atas, alangkah ruginya kita jika tidak sudi 'melapangkan masa' sesaat dua untuk mendoakan mereka... Detikkanlah doa kita buat mereka... moga anak-anak mereka 'menjadi', berupaya mengubah kemiskinan dan membawa sedikit kesenangan buat ibu ayah yang susah, moga kesabaran membahagiakan mereka dengan ujian, moga Allah kurniakan iman yang kental dan anugerahkan syurga buat mereka, dan macam-macam doa boleh didetikkan buat mereka yang diuji.


Itu tanda kita prihatin dan cuba untuk membantu. Bayangkan jika ramai yang doakan mereka, Allahu Akbar! Moga termakbul segala kebaikan yang kita doakan untuk mereka. Bukankah jika mendoakan kebaikan untuk orang lain juga bermakna 'menarik' kebaikan dan redha Allah pada kita? Jom... bersama kita murahkan doa untuk saudara-saudara kita...

0 comments: