CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, March 5, 2011

Kisah UIA, UTP, dan UITM

Dari UIA ke UTP
Ini kisah adik kedua saya, Hazirah Harif... seorang yang happy go lucky, optimis dan sentiasa ceria=) Pelajar master di UIA, tapi kerana minat... tetiba buka kedai masakan Arab di Universiti Teknologi Petronas (UTP).



Berpadu tenaga bersama sahabat, Asma' (pelajar UIA berasal dari Mesir) dan Mahmud (chef yang diimport dari Mesir=).. memang sangat sedap la masakannya! Moga Allah murahkan rezeki adikku dan kurniakan kejayaan dalam urusan hidupnya~ Ameen...

Dari UITM ke UIA

Ini pula kisah adik keempat saya, Hidayatul Najiah Harif... seorang yang matang, suka gelak dan agak tegas=) Pelajar perubatan tahun keempat di UITM Selayang. UIA dah jadi 'rumah kedua' Ida bila setiap hujung minggu akan bermalam di bilik kakaknya (Hazirah) dan menghabiskan hujung minggu bersama. Study, dan kadang-kadang keluar shopping bersama untuk membeli barang-barang keperluan. Manisnya!


Teringat zaman saya di UIA sebelum 2007 dahulu, adik-adik masih bersekolah kecuali yang kedua. Dan adik ketiga, Muhamad Hanif yang ketika itu menuntut di sekolah Tahfiz di KL, sering datang melawat saya di UIA. Kerana seronok dengan biah di UIA, saya memujuk adik-adik supaya memlilih UIA nanti! =) Tak sangka, 'dekat' juga tautan hati mereka dengan UIA (>.<)v

Moga Allah permudahkan urusan adik-adik saya dalam menuntut ilmu... Allahumma ameen..

Dari Sekolah ke UIA


Adik bongsu saya juga nampaknya pernah 'merasa' menuntut ilmu dan tinggal di UIA buat seketika. Hafizuddin Harif, seorang yang sangat baik, rajin dan agak kelakar=) Pandai memasak pulak tue! =) Sementara menunggu keputusan SPM yang akan diumumkan nanti, Adin mengikuti kelas English Course di UIA selama 2 bulan.

Maka mereka bertiga 'bersatu' di UIA yang pernah menggamit memori indah saya suatu ketika dulu.. =) Moga Allah s.w. tempatkan adik bongsu kesayangan saya di Universiti terbaik buatnya... Ameen.


UIA Sentiasa Di Hati



Ini 'Taman Ilmu dan Budi' kesayangan saya... Kuliyah ilmu hidup dengan banyaknya, biah solehah memancarkan ketenangan buat jiwa, dan Islamisasi diterapkan. Guru-guru pensyarah kami pasti menyelitkan unsur-unsur Islam dan dakwah dalam pengajaran.

Yang paling best, sambutan Ramadhan di UIA sangat meriah. Sebelum subuh berduyun-duyun pelajar berjalan ke masjid untuk menunaikan qiamullail berjamaah. Sahur dan iftar disediakan untuk pelajar dengan tajaan pelbagai pihak. Tarawih di sebelah malamnya dipenuhi foreigners (pelajar dan pensyarah yang kebanyakannya dari negara Arab). Merdu alunan suara Imam (kebanyakan Imam dari negara Arab) menghabiskan 1 juzu' Al-Quran setiap malam menggamit kesyahduan malam-malam sepanjang Ramadhan. Tazkirah ringkas akan disampaikan oleh Imam seusai solat tarawih. Dan pada 10 terakhir Ramadhan, program iktikaf di masjid UIA dijalankan penuh meriah.




Subhanallah... rindunya pada saat bergelar pelajar di UIA! Bersama para sahabat dan guru, kami menuntut ilmu dan berukhuwwah di 'Taman Ilmu dan Budi' yang menerapkan Islamisasi sebagai asas ~ itu kemanisannya! =)




0 comments: