CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 1, 2010

Tahniah HaFYS!



Tahniah buat ‘HaFYS’, mesin RT-PCR (Real Time-Polymerase Chain Reaction) hasil penyelidikan Institut Penyelidikan Produk Halal (IPPH), UPM di bawah seliaan Prof Dr Yaakob Che Man dan Prof Madya Dr Shuhaimi Mustafa.

HaFYS (Halal Verification System) mempunyai rantaian primer dan probe khusus untuk mengesan DNA khinzir walaupun dalam kuantiti yang sangat sedikit. Berbeza dengan prosedur PCR biasa yang memakan masa beberapa jam (6-54 jam), HaFYS hanya memerlukan 1 jam sahaja! Mudah dan cepat, cuma letakkan sampel untuk dianalisis.

Tidak seperti beberapa tahun lepas sewaktu kami masih menuntut di UIA (Food Biotech) dahulu, penggunaan PCR untuk produk halal masih di peringkat permulaan. Perlu mengkaji dan mencari primer dan probe yang sesuai, perlu beberapa step untuk mengoptimizekan PCR tersebut, perlu teknik yang sesuai untuk mengekstrak DNA dari sampel, bahkan beberapa prosedur yang agak merumitkan.

Isu demi isu yang timbul berkaitan makanan halal menjadikan real-time PCR sebagai teknik pengesanan yang paling sesuai, cepat dan tepat. Tahniah HaFYS!






0 comments: