CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 1, 2010

Sungguh Melampau!


Apa lagi yang mereka mahu? Tidak pernah puas! Sudahlah tanah Palestin dijajah sesuka hati, saudara-saudara kita di Palestin dibunuh tanpa belas kasihan bertahun-tahun lamanya.. Jika ada perkataan yang lebih kejam dari ‘kejam, biadab dan melampau’, itulah dia gambaran buat rejim Zionis Laknatullah!

Gaza yang telah dikepung oleh rejim Zionis lebih dari 3 tahun ~ merangkumi kawasan darat, laut dan udara ~ telah terhalang daripada mendapat barang-barang keperluan dan keluar masuk manusia dari Semenanjung Gaza sejak 35 bulan lalu.

1.4 juta saudara kita di Palestin terpaksa hidup bersesak-sesak di dalam kawasan yang kecil. Lebih daripada separuh populasi penduduk Gaza terdiri daripada kanak-kanak dan hampir 80% daripada mereka terpaksa hidup dalam kedaifan. 90% sumber air semulajadi mereka pula tidak boleh diminum. Manakala sekolah dan khidmat kesihatan semakin buruk sejak Zionis menyerang Gaza pada 2008-2009.

Sungguh melampau dan biadab tindakan Laknatullah Israel apabila bantuan kemanusian yang dihulurkan turut dihalang. Flotilla Kebebasan yang terdiri daripada 9 buah kapal; membawa misi bantuan kemanusiaan dan penyertaan 700 aktivis dari 50 buah negara telah bertolak pada hari Ahad (30/5: 4 petang) dari tempat berhimpun menuju ke pelabuhan Gaza setelah menunggu selama 3 hari di perairan antarabangsa (di kawasan pantai Cyprus) supaya kapal-kapal yang turut serta dapat berkumpul di situ. Tiba di perairan Gaza pada pagi 31/5/2010.



Diserang dan dibunuh sebilangan aktivis yang tidak bersalah. Undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan (termasuk ketika mereka berkeras menolak pelaksanaan resolusi antarabangsa berkaitan penghapusan kepungan ke atas Gaza) langsung tidak dihormati.

Apalah cuma dengan sedikit bantuan kemanusiaan berupa ubat-ubatan dan makanan untuk saudara kita di sana… Memang sungguh melampau!!


Pautan:

http://palestinkini.info/

http://www.lifeline4gaza.org/

http://twitter.com/sahabatalaqsha



0 comments: