CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 5, 2011

Me'layu' yang Masih 'layu'



Melayu bangsaku..


Situasi 1: Hantar laptop untuk diperbaiki, selepas sebulan masih belum buat apa-apa.. Alasannya tak sempat..

Situasi 2: Order beberapa buah buku, selepas sebulan lebih masih belum sampai. Minggu pertama katanya tersilap maklumat. Minggu kedua katanya on the way. Minggu ketiga katanya nanti diorang check balik. Minggu keempat, kelima, keenam.. semuanya penuh dengan alasan..

Situasi 3: Peminjam masih belum memulangkan barang kita walaupun dah berbulan atau bertahun dalam simpanannya. Bak kata orang, simpan buat pekasam..

Situasi 4: Mesyuarat/ program apa-apapun tak pernah bermula tepat pada masanya. Selalunya memang akan lewat. Pasti lewat! Kadang-kadang tersangat le lewatnya hinggakan peserta/ ahli mesyuarat dah jemu menunggu. Last-last balik camtu je..

Situasi 5: Segelintir pekerja gemar sangat keluar minum berjam-jam ketika waktu bekerja. Takpun paling tidak, berFB atau bersembang melebihi had etika bekerja.


Situasi 6: Masa sukaaaa sangat disia-siakan camtu je. 'Emas' yang disia-siakan! Menunggu di klinik untuk berjumpa doktor, menunggu bas/ LRT, keterlaluan membazir masa menonton TV, melepak, merempit, kurang belajar, keterlaluan melayari internet dll yang tidak bermanfaat. Alangkah bagusnya andai ketika menunggu sesuatu, penuhi masa dengan membaca. Waktu terluang, isi dengan sesuatu yang berfaedah.. elakkan melepak, merempit, dll.

Situasi 7: Bukan semua, tapi masih ada kedai makan yang kotor, pejabat yang berselerak, sampah di merata-rata tempat, longkang yang berbau dan kotor, tempat perkelahan yang tidak terurus dan macam-macam pemandangan yang menyakitkan mata..

Situasi 8: Diberi kerja, kerap menangguh.

Situasi 9: Buat sesuatu sambil lewa, tidak bersungguh.

Situasi 10: Apa-apapun, alasannya kerap kali kerana MALAS ~ Belajar malas, membaca malas, berusaha malas, bekerja malas, bermain malas, makan pun kadang-kadang malas..

Situasi 11: Sekali diberi peringatan, bangkit sekejap. Tapi tak pernah bertahan. Selalunya, Melayu Mudah Lupa...



Bandingkan kita dengan masyarakat barat atau rakyat jepun. Jauuuuh berbeza. Kadang-kadang kita sendiri dah penat dengan kerenah-kerenah bangsa sendiri. Saya mengingatkan diri sendiri terlebih dahulu.. Berubahlah... bermula dari diri, agar berjaya mengubah masyarakat sendiri...

Rasulullah s.a.w. mengajarkan satu doa agar dilindungi dari kemalasan dan kelemahan. Hassan Al-Banna mengumpulkannya dalam ma'thurat agar kerap dibaca pada waktu pagi dan petang:

"Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut, dan dari desakan hutang serta paksaan orang" Ameen ya Rabbana...



0 comments: