CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 24, 2010

'Mana satu yang kita punya?'


‘Mana satu kepunyaan kita?’

Jika difikir-fikirkan… soalan nie dah cukup buat kita insafi diri..

Apa yang dah jadi ‘kepunyaan’ kita sekarang?

Diri kita, milik Allah.. Setiap detik bernafas, berkedip, berfikir, bergerak, bercakap dan infiniti koordinasi dalaman tubuh badan kita, Allah yang aturkannya untuk kita.. Sistem yang cukup kompleks dan sistematik. Cukup walaupun satu mutasi genetik berlaku, hilang keupayaan normal sebagai manusia yang sihat.

Keluarga, adik beradik, suami/ isteri, anak pinak, saudara mara, sahabat handai, semua milik Allah.. Bahagianya kita bersama mereka..

Kesihatan kita, Allah yang pinjamkan. Sekarang mungkin kita sihat, tapi masa depan kita tak tahu.. Doakan selalu agar Allah masih dan terus bagi pinjam sampai akhir hayat..

Kerjaya yang hebat? Allah juga pinjamkan. Senang je Allah nak tarik balik. Ilmu time belajar dulu-dulu pun, Allah yang mudahkan segalanya.. Jika diuji dengan kesakitan ~ contohnya lumpuh selepas kemalangan, hilang segala kehebatan kerjaya itu..

Pangkat di dunia? Apa yang ada pada pangkat, ya? Paling lama dihormati selama di dunia pun, setakat ‘pendeknya’ umur kita sahaja.. Akhirat sana adakah turut ‘dihormati?’ Ya..jika menjadi penghuni Firdaus yang kekal abadi.


Tapi bukan mudah untuk ke syurga!! Kita bukanlah para Nabi dan Syuhada’ yang bermati-matian berjuang untuk Islam. Lantas, apa yang dah kita perjuangkan untuk Islam, ye? Lebih teruk lagi jika kita le agen ‘perosak’ Islam! ‘Musuh dalam selimut’ yang mengikut kebanyakan jejak yahudi dan Nasrani!!
m..apa lagi yang kita ‘punyai’ di sini? Kereta & rumah yang besar + mewah? Rezeki yang Allah bagi semuanya.. Nak hilang kejap aje, kebakaran/ dicuri, lenyap sekelip mata.

Wang simpanan yang berlambak-lambak dalam bank? Juga pinjaman sementara di dunia. Mati tak bawa pun semua tu, bahkan jadi faraid untuk keluarga yang ‘ditinggalkan’ di sini.
Bertanya pada diri… Mana satu yang kita punya sebenarnya? None!! Memang fakir rupanya kita… bukan miskan, bahkan ‘fakir’. Kalau ada word yang lebih fakir dari ‘fakir’, ha.. itu la status kita sebenarnya.

Tapi kenapa yea… kenapa perlu riak, ujub/ takabbur? Ya Allah.. hamba-Mu ini mohon dijauhkan dari sifat-sifat sedemikian. Manusia mudah lupa… terutamanya ‘Melayu yang mudah lupa’;) Dah la fakir, semua yang ‘diberi pinjam’ pun jarang sangat disyukuri..bahkan selalu mengimpikan sesuatu yang lebih dari itu..

Bermula dari pinjaman sedikit ‘kelebihan’ itu, layanan pada manusia lain pun ‘berbeza’ mengikut pangkat, harta, etc kelebihan2 tersebut. Kenapa ye, manusia menilai berdasarkan penilaian ilusi dunia? Walhal jika disoal, mana satu yang kita punyai, jawapannya TIADA! Semua MILIK ALLAH yang DIBERI PINJAM SEMENTARA aje pada kita..

Ya Allah…hamba mohon untuk terus bersyukur pada-Mu atas pinjaman-pinjaman ini.. Terus taat membuat kebajikan dan menghindarkan diri dari segala kesalahan pada pandangan-Mu.. Hamba-hambaMu ini mohon diberi petunjuk, kekuatan dan keyakinan.. agar apa yang salah pada pandanganMu tetap salah! Dan apa yang Engkau redhai itu..diberi petunjuk dan kekuatan untuk melaksanakannya..

Kerana kami hanya seorang ‘fakir’ yang sentiasa sujud dan berdiri memohon segala-galanya dari sisi-Mu.. Maka bantuilah ‘fakir-fakir’ ini, Ya Allah Yang Maha Kaya… agar kami sentiasa mengingati akan hakikat ‘kefakiran’ diri ini…

~…Maka sedarlah wahai diri yang ‘fakir’…~



"Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?" (Surah ArRahman)
"Fair in the eyes of men is the love of things they covet: Women and sons; Heaped-up hoards of gold and silver; horses branded (forblood and excellence); and (wealth of) cattle and well-tilled land. Suchare the possessions of this world's life; but in nearness to Allah is thebest of the goals (To return to)" (Surah Ali 'Imran: 14)

"What is the life of this world but play and amusement?
But best is the home in the hereafter, for those who are righteous.
Will you not then understand?"
(Surah al-An'am: 32)


0 comments: