CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, July 31, 2010

Tika diuji...





Hidup dan ujian memang tak dapat dipisahkan. Mana ada hidup tanpa masalah.. selagi jantung berdegup, selagi itulah masalah datang menghimpit.

Mendengar permasalahan teman-teman yang diuji membuatkan saya turut merasainya. Hanya doa, kata-kata semangat, dan sedikit bantuan disumbangkan sekadar termampu. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Setiap dari kita pasti diuji. Itu hakikat yang tak dapat diubah. Ada orang diuji dengan penyakit kronik, kehancuran rumah tangga, ditinggalkan kekasih, kesempitan hidup, permasalahan di tempat kerja, dan pelbagai macam ujian. Dari sekecil-kecil masalah hingga sebesar-besar masalah.

Kita milik Allah… Dia berhak untuk menguji sejauh mana tahap keimanan, kesabaran, keyakinan, dan kebergantungan kita kepada-Nya. Namun Allah Ta’ala cuma menguji sekadar tahap kemampuan kita… dan setiap ujian serta permasalahan yang serumit manapun, pasti ada hikmahnya!

Tiada orang yang tidak pernah berdepan dengan masalah. Memang ada ketikanya kita menangis, bermuram dan kadang kala terasa tak tertanggung beban yang digalas itu. Jiwa kita patut diberi ruang untuk bersedih, tapi jangan menyeksa diri terlalu lama.




Untuk teman yang sedang diuji kala ini, mungkin tips ini dapat dikongsi bersama… kerana saya juga pernah diuji, namun Alhamdulillah... masih diberi kekuatan oleh Allah. Saya dan anda perlu cuba mendidik hati untuk:

1) Sentiasa ingat, setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah dan kebaikan untuk kita.

2) Masalah apapun, hadirnya bagai hujan yang sementara saja. Selepas hujan pasti akan cerah kembali. Jadi buat penat je sedih lebih-lebih.

3) Rasakan ‘kecil’nya masalah kita berbanding ‘besar’nya masalah yang menimpa orang lain. Hati akan rasa bersyukur kerana ujian ini tidaklah seteruk apa yang dialami oleh saudara kita yang lain.

4) Bayangkan diri kita pada 5-10 tahun mendatang. Tika itu kita pasti gelakkan diri sendiri kerana ‘menyeksa’ diri untuk berduka keterlaluan dengan masalah yang menimpa hari ini, sedangkan ia sesuatu yang sudah diselesaikan!

5) Andai terasa ujian itu berpanjangan, legakan hati kita dengan saat kematian yang sudah pasti akan menyelesaikan segala permasalahan dan ujian berat itu. Paling lama kita hidup pun cuma 50/60/70 tahun sahaja. Mungkin lebih singkat, mungkin lebih lama sedikit.

Takpe le diuji sedikit ‘di sini’, asalkan ‘di sana’ kita diberi peluang untuk ke Jannah. Jadi, usaha lebih untuk ke sana! Memang sukar, namun mintalah kekuatan dari Allah…

6) Sentiasa ingat infiniti nikmat-nikmat lain lagi yang Allah dah beri. Ujian yang hadir cuma sekelumit, namun nikmat-nikmat lain tak ternilai banyaknya… walaupun diuji, tapi Alhamdulillah… Allah masih bagi macam-macam pada kita…

Sebutkan segalanya… kesihatan, family yang bahagia, harta benda, dan infiniti lagi. Andai diuji dengan kesakitan, Alhamdulillah tidak lumpuh, masih boleh berjalan, masih punya tangan untuk digerakkan, masih ada mulut untuk berbicara, masih berdegup jantung ini…

7) Sentiasa rasakan di dalam hati, Allah sangat sayangkan kita! Jika Allah sangat sayang, masih kecewakah dengan ujian?? Subhanallah… pejamkan mata… rasakan kasih sayang Allah...

8) Bermuhasabah lah dengan ujian… Allah hadirkannya khusus untuk gandakan pahala kita, sucikan dosa-dosa lampau, dan hampirkan kita yang lalai ini dengan-Nya kembali…

9) Jika ‘kehilangan’ sesuatu, Allah akan beri ‘ganti’ yang lebih-lebih baik dari itu. Allah takkan ambil sesuatu kecuali memberi gandaan pahala dan gantian yang lebih hebat! Di sini letaknya sabar dan yakin!!

10) Sentiasa berbaik sangka dan optimis dengan apa sahaja yang datang. Fikir dari sudut positif. Berbahagia lah selalu dengan hidup… senyum dan rasakan kebahagiaan itu di dalam hati…

11) Sentiasalah bersama Al-Quran… kerana padanya terdapat banyak ayat-ayat motivasi penguat semangat, penenang jiwa...

“Innallaha Ma’ana”






0 comments: