CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 15, 2014

Budaya Jepun



Hari ini adik perempuan saya menziarahi kawan barunya warga Jepun yang baru menerima cahaya mata keempat di rumah sewa beliau di Langkawi. Arissa Komaki namanya. Beliau bersalin di Hospital Langkawi dan  adik saya adalah doktor yang bertugas ketika itu. Arissa kelihatan ayu berkain batik manakala suaminya sopan berkain pelikat. Budaya mereka yang sopan dan menghormati tetamu membuatkan kemesraan mudah terjalin.

Pertemuan ini bukan secara kebetulan. Pasti ada hikmah yang Allah Ta'ala ingin kami pelajari melalui rakyat Jepun yang ditemui ini walaupun dalam masa yang singkat. Dua adik lelaki saya begitu meminati negara, budaya dan bahasa Jepun. Malah pernah mempelajari bahasa berkenaan sebagai subjek tambahan dan secara persendirian. Andai ketemu dengan pelancong dari Jepun, mereka meraikan dan bersembang santai. Adik saya akan berangkat ke Osaka pada 9 Mac ini ~ pengembaraan yang pasti membawa pulang pelbagai ibrah, hikmah dan kenangan, InsyaAllah.




Mengenali warga Jepun walaupun dalam masa yang singkat dan melihat kesopanan, kesantunan, kerajinan, kebersihan, kekemasan, kesungguhan, ketepatan masa, dan segala kebaikan yang dianjurkan oleh Islam diaplikasikan dalam kehidupan mereka.

Mereka umpama menggunapakai ajaran Islam tanpa mengenal apa itu Islam. Namun kita, mengenal Islam tanpa menggunapakai keseluruhan ajaran Islam. Masyarakat Jepun yang bersistematik menguruskan kehidupan dan menitikberatkan kesempurnaan dalam segala segi. Ayuh umat Islam, kita pelajarilah sesuatu dari mereka!