CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, January 15, 2013

Pilih untuk Untung @ Rugi?



Simulasi 1: Berniaga mahu untung atau rugi? Jika tidak untung sekalipun, pastikan jangan rugi!

Simulasi 2: Bekerja, beramal dan beribadah juga pastikan tidak rugi dan sia-sia... Jika tidak, pasti menanggung kerugian malah 'beban hutang' berganda-ganda di akhirat kelak...

Jom check status untung vs rugi kita...

Situasi 1: Bertudung sudah ok, tetapi tetap tidak patuh syariah. Sama ada tudung yang sengaja disingkatkan, jarang, pakaian ketat dan sebagainya. Alangkah ruginya.. takut nanti berganda bebanan dosa yang dibawa menuju alam abadi.. Tukarkan kepada sesuatu yang menguntungkan~ betul-betul ikut panduan syariah dalam menutup aurat, jangan terpengaruh dengan desakan fesyen dan persekitaraan masyarakat.




Situasi 2: Bekerja sudah ok, tetapi kadang-kadang 'tersasul' meluangkan masa terrrrlalu lama melayan FB atau termengumpat atau tersilap menggunakan masa/ alatan di tempat kerja dan sebagainya untuk tujuan peribadi. Ruginya.. kerana setiap saat yang dihabiskan pasti akan disoal di hadapan Allah swt kelak. Tukarkan kepada sesuatu yang menguntungkan ~ niat datang kerja sebagai ibadah kerana Allah, mahu memanfaatkan diri untuk Islam dan ummah. Pasti terbina sifat jujur, amanah dan tanggungjawab, kerana misi yang jelas dapat me'minimum'kan ruang untuk lagha... apatah lagi kita sentiasa sedar BOSS kita adalah Allah swt yang mengawasi setiap saat tanpa henti. Boleh diaplikasikan dalam setiap ruang kehidupan.





Situasi 3: Berbuat dosa tetapi tetap rasa ok dan tidak bersalah. Ditambah dengan bisikan syaitan dan nafsu yang seringkali menyedapkan hati untuk terus bermaksiat dan menangguhkan taubat. Alangkah ruginya.. kerana kita tidak tahu bilakah masanya nyawa kita bakal ditarik menemui Allah..

Situasi 4: Beramal sudah ok, tetapi kadangkala timbul pula sifat riya', ujub atau takbur. Na'uzubillah.. Ruginya amalan, sia-sia umpama debu yang diterbangkan angin.

Situasi 5: Menguruskan dan menjalani hidup seolah-olah tiada 'hari pembalasan'. Alangkah ruginya andai mengambil mudah (buat-buat lupa) bahawa setiap perbuatan ada balasannya. Amal yang baik dapat menambah kasih sayang Allah dan membuka ruang untuk ke syurga, amal yang buruk mengundang murkaNya dan memberatkan timbangan untuk ke neraka. Di sini kita diberi dua pilihan, pahala atau dosa. Sama ada putih atau hitam.. kerana tiada 'daerah kelabu' yang seringkali kita tertipu dengannya. Di sana juga kita hanya punya dua pilihan.. syurga atau neraka..

Situasi seterusnya: Fikir-fikirkan peringatan Allah swt dalam surah Al-'Asr.. "Demi masa! Sesungguhnya manusia seringkali berada dalam kerugian.. kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Juga mereka yang sentiasa berpesan-pesan pada jalan kebenaran dan kesabaran"



Seketika bermuhasabah, di peringkat mana kita berada? Benarlah.. kebanyakan manusia masih terleka dalam kerugian, walaupun telah disediakan pelbagai peringatan buat kita... Alangkah ruginya andai tanda 'kasih sayang' Allah ini disia-siakan...




Monday, January 7, 2013

Cukup Bagiku