CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 18, 2012

Berdoa dan usahakan segala kebaikan~



Indahnya Islam.. Segalanya dimulakan dengan doa, bermula dari bangun tidur hingga tidur kembali pada malamnya. Prinsip doa agar hati sentiasa terikat dalam mensyukuri, mengingati dan memuji Allah swt. Allah yang Maha Baik, menginginkan kebaikan buat hamba-hambaNya. Dengan berdoa dan berusaha ke arah kebaikan, segala kebaikan pasti dianugerahkan. Kebaikan dari segi keberkatan, kebahagiaan, kesihatan, ketenangan, dipermudahkan urusan dan pelbagai kebaikan lagi.




Berdoa dan lakukanlah segala kebaikan.. Pasti kebaikan jualah yang menghampiri diri. Jika doa belum dikabulkan, yakinilah bahawa Allah yang Maha Baik pasti mengabulkannya sedikit waktu lagi. Pasti! Andai dianugerahkan sesuatu yang berbeza, yakinilah Allah yang Maha Bijaksana telah menganugerahkan yang terbaik buat kita pada penilaianNya, bukan penilaian kita yang amat terbatas. Hakikatnya, semua nikmat dan ujian adalah suatu kebaikan buat kita, maka teruskanlah memilih jalan-jalan kebaikan dalam hidup.. agar kebaikan jua lah yang akan hadir dalam segenap ruang kehidupan ini..



"Wahai Tuhanku yang Maha Baik.. lorongkan hambaMu ini ke arah jalan-jalan kebaikan dan ketaatan kepadaMu.. Hindarilah hambaMu ini dari melakukan dosa yang boleh mengundang murkaMu.. Ampunilah dosa hamba yang seringkali bermaksiat, bertaubat dan berdosa kembali.. Ampuni segala kelemahan seorang hamba yang masih bertatih dalam menggapai RedhaMu ini.. Terimalah ya Allahu Rabbi.. Yang Maha Hebat dengan nilai kasih sayang dan belas kasihMu.."



Tuesday, January 10, 2012

Alkisah si Empunya Mata..

Siti dan Razali (bukan nama sebenar), teman baru yang saya kenali dalam satu program khas. Pasangan istimewa yang baru 5 bulan mendirikan rumah tangga, begitu serasi dan ceria di sebalik kekurangan yang dimiliki. Razali begitu ramah dan ceria, bercerita pelbagai kisah dengan senyuman yang tak pernah lekang di bibir. Siti pula seorang yang ayu dan agak pendiam, namun terpancar ketenangan di wajah heningnya.

Kami berborak agak lama ketika makan tengah hari dan sesi selepasnya. Mereka membuatkan saya insaf dan empati.. Melihat cara makan mereka, saya hampir menitiskan air mata. Membayangkan pula kehidupan Siti yang perlu memasak untuk si suami, melaksanakan kerja-kerja rumah yang lain, juga aktiviti harian mereka yang terbatas dek ketidaksempurnaan diri mereka.

Namun zahirnya, mereka kelihatan ceria dan tabah.. Subhanallah. Mereka si empunya mata, sama seperti kita.. Namun mereka cuma miliki sepasang mata yang tidak hadir bersamanya 'nikmat penglihatan'. Allahu akbar!


Sebelum makan, saya nyatakan kepada Siti akan kedudukan lauk dan sayur di pinggannya. Ketika makan, saya menyaksikan sendiri akan kesukarannya untuk menghabiskan butir-butir nasi di pinggannya. Seusai makan, saya melihat tangan halusnya meraba-raba mencari segelas minuman.. Allahu akbar, empati saya begitu menebal saat itu!

Tinggal berdua dengan pendapatan tak seberapa hasil dari urutan refleksilogi yang diusahakan, pasangan bahagia ini sentiasa bersyukur dan tabah melaluinya bersama. Solat jamaah tidak pernah sekali ditinggalkan. Saya membayangkan keterbatasan mereka melalui kehidupan seharian.. hendak ke kedai membeli barang keperluan, ke hospital dan lain-lain tempat, bahkan ketika di rumah untuk memasak, membasuh pakaian, menguruskan rumah tangga, juga menjaga seorang bayi dan anak kecil kelak! Ya Allah.. mudahkanlah segala urusan mereka..

Kisah Siti dan Razali adalah antara kisah benar yang berlaku di sekeliling kita. Betapa kita menyaksikan mereka yang diuji dengan ketidaksempurnaan fizikal, kesusahan hidup dll dalam meniti kehidupan dengan penuh kekurangan. Mereka bisa membuatkan hati-hati ini tersedar dari kesombongan dan terbangun ke arah keinsafan dan kesyukuran berganda. Tiada milik kita, kecuali semuanya milik Allah yang bisa diambilNya kembali bila-bila masa sahaja.. Allahu Akbar! HambaMu sujud mengakui kehebatanMu melalui iktibar nikmat sepasang mata..




Sunday, January 1, 2012

2012: Antara 5 Tahun Berlalu & 5 Tahun Mendatang..


Subhanallah.. cepatnya masa berlalu! Setahun 2011 dah habis dah pun.. terasa baru semalam bersua dengan Januari 2011.. Sekarang dah Januari 2012! Allahu akbar.. benarlah petanda akhir zaman seperti yang disabdakan oleh Junjungan Mulia s.a.w, masa begitu pantas berlalu tanpa kita sedari.

Kematangan diri meniti usia mungkin semakin bertambah, tapi kematangan iman yang 'yazid wa yanquz' ini perlu lebih dirisaukan. Macam mana nak kekalkan momentum tarbiyah dalam diri. Bagaimana nak bina kekuatan dalaman yang berterusan. Macam mana nak improve diri dari segi kejayaan dan peribadi. Bagaimana nak jadi lebih disenangi Allah dan manusia lainnya. Waa.. memang banyak kena usaha nie..!!

Hadir ke program PIMPIN USM pada penghujung 2011 yang lalu, ada 1 sesi yang meminta peserta untuk melakarkan impian dan apa yang ingin kami capai dalam tempoh 5 tahun mendatang. Dari segi keluarga, kerjaya, masa depan dan perancangan lainnya. Di mana dan siapa kami menjelangnya 2016! Subhanallah!

Teringat juga tarikh 07.04.07 di D'Rhu, Balok, Pahang suatu ketika dulu. Majlis perpisahan bersama sahabat-sahabat sepengajian di UIA. 1 sesi menulis 'impian' masing-masing untuk 5 tahun mendatang. Kertas 'impian' tersebut digulung ke dalam sebatang pen dan koleksi kesemua pen tersebut disimpan di dalam sebuah 'botol susu' yang besar. He3, memang lucu apabila dikenang=) Kononnya pada 070412, batch kami akan berkumpul untuk sesi reunion kembali dan umumkan impian masing-masing. Tercapaikah? Chewah;) Pejam celik, lagi 3 bulan rupanya.. Subhanallah.. pantasnya 5 tahun dah hampir berlalu.. Memang sangat rindu zaman bergelar siswa siswi UIA!!!


Sesungguhnya masa amat pantas berlalu.. Pengisiannya? Tanggungjawab kita untuk merancang dan memenuhkannya dengan sesuatu yang dapat memanfaatkan diri, keluarga, ummah dan Islam.


"Allahu Rabbana, bukakan pintu-pintu hidayah, kasih sayang dan keberkatan buat kami.. agar terpimpin perjalanan hidup ini ke arah redhaanMu.. Bekalan kehidupan abadi saat menemuiMu kelak.."